Dziwny jest ten świat

… to mało powiedziane ! ;-)

Viral – marketing wirusowy

Taka mała ciekawostka. Ostatnio coś dużo o tym się mówi o tzw. viralach.

Mówi się np tu:

Dla mnie pierwszą taką stroną która zostałą zdemaskowana była strona zemsta-za-zdrade.pl gdzie dopatrzono się płatnego testu IQ o szczegółach poczytasz w pierwszym powyższym linku.
Co ciekawe wszedłem sobie dzisiaj na stronkę zemsta-za-zdrade i ujrzałem ciekawy obrazek, coś jakby ktoś podmienił stronę główną np hakier ;] ale zaglądam w źródło strony a tam kod dla statystyk google. Wniosek jeden, autor sam do siebie się włamał ;]

wikipedia o viralu

Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.

Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także plotka, tworzone są odpowiednie trendy czy legendy miejskie, które wędrując między potencjalnymi klientami mają zwiększać świadomość produktu i czynić z niego produkt symboliczny, o wysokiej jakości czy symbol statusu bądź przeciwnie, szkodzić jego opinii.

Kolejny ze stosowanych chwytów to udostępnianie za darmo informacji użytecznych, które zawierają mniej lub bardziej subtelny przekaz reklamowy. Przykładem może być wydanie przez producenta margaryny książeczek z przepisami na wypieki, gdzie w każdym z przepisów jako składnik występuje margaryna produkowana przez wydawcę książeczki. Intencją jest tu skłonienie odbiorcy do rozpowszechniania przepisów – mimowolnie, z nazwą reklamowanej firmy.

Zabiegiem wymagającym językowej finezji jest ukucie reklamowego sloganu, frazy lub powiedzenia w sposób prowokujący ich przeniknięcie do języka potocznego („a świstak siedzi…”, „a łyżka na to: niemożliwe”, „no to frugo”, „prawie…robi wielką różnicę” , „wypróbuję go na pewno”, „takie rzeczy to tylko w Erze”).

Marketing wirusowy może również polegać na zachęcaniu użytkowników do świadomego informowania znajomych o danym produkcie, usłudze. Do stosowanych tu metod należy umieszczanie odpowiednich skryptów w serwisach internetowych, konkursy „poleceniowe” lub rabaty itp.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wirusowy

Piszą też na stronie http://www.cneb.pl/a/virale.html

Virale – co to takiego?

Virale to jedna z najskuteczniejszych broni w arsenale, jaki oferuje nam marketing wirusowy. Na potrzeby teorii, powiedzmy, że viral to przekaz marketingowy, który zostaje wysłany od nadawcy do odbiorcy. Po zapoznaniu się z nim odbiorca (jeśli uzna, że przekaz jest tego wart) wysyła go dalej, do swoich znajomych sam stając się nadawcą. Tym sposobem viral rozprzestrzenia się po Internecie niczym wirus grypy (stąd nazwa viral), zakażając coraz to nowych Internautów.

W praktyce termin Viral najczęściej stosuje się w odniesieniu do krotkich filmików reklamowych, które prawdopodobnie czasami odbierasz od swoiach znajomych, choć oczywiście mogą to być zdjęcia, tekst czy animacje flashowe.

Październik 10, 2008 - Posted by | Inne | , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogerów lubi to: